March 18, 2010

Kenyataan Media: Selangor Tegas Tangani Penempatan Setinggan Warga Asing

Kenyataan Media
17 Mac 2010

Selangor Tegas Tangani Penempatan Setinggan Warga Asing

Kerajaan Negeri Selangor menjelaskan bahawa pengecualian perobohan untuk rundingan hanya untuk rumah setinggan warga Malaysia yang dibina sebelum Jun 2008. Oleh itu, penempatan setinggan warga asing tidak dikecualikan dari tindakan perobohan.

Dakwaan bahawa polisi berunding dengan penduduk setinggan sebelum melakukan perobohan telah mengakibatkan penempatan setinggan warga asing di negeri ini tidak terkawal adalah tidak benar.

Hakikatnya kerajaan negeri telah mengambil langkah untuk merobohkan penempatan setinggan warga asing seperti di Ampang dan Petaling Jaya bagi mencegah masalah sosial dan jenayah.

Atas dasar keprihatinan terhadap kebajikan rakyat, kerajaan negeri telah memaklumkan kepada pihak-pihak berkuasa tempatan agar mengambil tindakan ke atas penempatan setinggan warga asing.

Pihak berkuasa tempatan juga telah diarahkan untuk mengambil tindakan segera ke atas sebarang usaha untuk mewujudkan penempatan baru. Adalah lebih rumit untuk mengambil tindakan sekiranya sebuah kampung telah terbina tetapi tindakan mesti diambil juga.

Iskandar Abdul Samad
Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan


No comments: