April 6, 2010

BN buli rakyat Hulu Selangor

http://episodeperjuangan.blogspot.com/

1. Pilihan raya kecil di negara kita terus menjadi pentas Umno dan BN menabur gula - gula guna memperbodoh dan mempersendakan rakyat sendiri . Saya tidak tahu bagaimana rakyat atau masyarakat yang bertamaddun hari ini boleh menerima tindakan Umno dan BN .

2. Kesempatan saya menonton berita Awani semalam cukup memualkan apabila Perdana Menteri secara spontan dengan senyuman melirik sinis ke arah audien yang terdiri dari masyarakat India di Hulu Selangor menghamburkan gula - gula pilihanrayanya .

3. " Hendak apa lagi ? taman permainan , balairaya , kuil ? kuil dah ada ke belum ? hah .. kuil dan banyak lagi ... tapi saya mahu tengok kamu semua sokong BN ......" begitulah lebih kurang bahasa Perdana Menteri dalam pertemuan beliau dengan masyarakat India di Hulu Selangor , disambut dengan tawa gaya mempersenda oleh beberapa menteri yang turut hadhir .

3. Saya sendiri rasa cukup terhina dengan cara Perdana Menteri berkempen . Seolah - olah masyarakat India di Hulu Selangor berada dalam kebuluran .

4. Tidaklah salah untuk memberi .... tetapi jika dilihat kepada cara UMNO dan BN memberi .... kepada masyarakat India di Hulu Selangor jelas kelihatan seperti mempersenda dan memperbodohkan kaum itu . Tidak kurang juga Timbalan Perdana Menteri yang menjanjikan :

* 4 buah sekolah baru bagi Parlimen Hulu Selangor
* RM 2 juta bagi mengatasi masaalah banjir di kg Sentosa batang Kali
* Meluluskan RM 100 kepada pihak Masjid al Sajdin di Kampung itu .

5. Persoalannya kenapa projek jutaan ringgit ini sering dijanjikan pada musim pilihanraya . Saya yakin jika tiada pilihanraya maka tiada menteri yang tergamak menabur janji seperti itu . Sudahlah janji - janji lama seperti di Bagan Pinang dan Manek Urai belum terlangsai , kini UMNO dan BN kembali semula dengan janji yang cukup manis . Alangkah diselesaikan dahulu jambatan yang mahu dibina di Manek Urai dan Bandar Tentera yang penuh dengan kemudahan WiFi di Bagan Pinang .

6. Parlimen Hulu Selangor menyaksikan 3 DUN di bawahnya adalah dimenangi oleh UMNO dan BN dalam pilihanraya umum 2008 yang lalu . Kenapa UMNO dan BN tidak melaksanakan sahaja segala projek dan peruntukan yang dijanjikan itu sebelum ini ?

7. Tawaran Projek perumahan RM 32 juta oleh Perdana Menteri jika masyarakat peneroka Felda mengundi UMNO dan BN juga sebahagian daripada manipulasi pilihanraya untuk terus memerangkap rakyat agar kekal menjadi bodoh dan terpedaya dengan segala politik murahan mereka . Alangkah manis jika Perdana Menteri memberi perhatian kepada peneroka Felda di negeri kelahiran beliau sendiri yang masih memerlukan banyak peruntukan untuk menaik taraf kehidupan peneroka Felda dan generasi kedua Felda setelah mereka membanting tulang separuh usia mereka untuk Felda .

8. Saya sekali lagi yakin rakyat tidak mudah terpesona dan terpedaya terutama peneroka Felda yang kini rata - ratanya telah mula menghidu penyelewengan Felda juga kerajaan UMNO dan BN ke atas peneroka . Tidak ada sebab peneroka Felda seperti Felda Soeharto merelakan diri mereka diperangkap oleh UMNO dan BN dengan projek pembinaan rumah 250 unit sebagaimana yang diumumkan kerana ia hanyalah rumah untuk dijual [ bukan diberi percuma ] kepada peneroka .

Rumah kos rendah dengan harga RM 42,000 [harga pokok tidak termasuk kadar faedah]
Rumah kos sederhana dengan harga RM 75,000 [juga tidak termasuk kadar faedah]

Jika dihitung nilai dengan kiraan tempoh pinjaman selama 20 hingga 30 tahun , harganya adalah dibaca pada nilaian RM 100 - 120 ribu .

9. Lebih baik dan bermaruah jika kerajaan UMNO dan BN memulangkan semula hak 25000 peneroka Felda yang dinafikan sebelum ini berhubung dengan wang simpanan untuk Tanam Semula sebanyak RM 425 juta yang telahpun diarah bayar oleh mahkamah. Kerajaan UMNO dan BN tidak perlulah berlakon untuk acara pecah tanah membina 250 unit perumahan baru di Felda Soeharto .

10. Isu peruntukan rumah kediaman buat generasi kedua peneroka Felda masih belum selesai , juga isu tanah lebihan di kawasan Felda belum dapat ditangani dengan baik malah banyak lagi projek perumahan dan setinggan yang belum diselesaikan secara bijak oleh Kerajaan UMNO dan BN , tiba - tiba hari ini mereka menabur janji baru bernilai jutaan ringgit kepada pengundi Hulu Selangor .... saya harap pengundi nilailah sejujurnya sikap dan sandiwara UMNO dan BN lalu sedarkan mereka dengan menyentap segala kuasa yang menjadi punca mereka angkuh dan sombong lalu membuli rakyat marhaen.


Ustaz Nasrudin Hassan at Tantawi,
Ketua Pemuda PAS.

No comments: